Alla inlägg den 28 mars 2017

Av storm82 - 28 mars 2017 20:41

"jävla rasist" är ett ord som en del använder allt för enkellt nu för tiden, vågar man säga till någon något, så får ma det kastat i ansiktet. Ett exempel är att jag en gång råkade nämna i en chatt att jag bor i ett område där det bor mycket invandrare. Då fick jag slängt i ansiktet att jag just var rasist. Hur kan man vara rasist om man säger så? Det är inget nedvärderande från min sida, bara ett konstaterande. ett annat exempel är en kassörska som berättade för mig att dom hade ett problem med att folk gick och åt av varorna innan dom har betalt, säger dom då till personerna så får dom kastat i ansiktet att dom är rasister. Strunt samma om det är invandrare eller svenskar. Gäller inte lagar och regler alla? på samma vilkor? utan att någon använder ord som rasist eller som jag även blivit kallad, jävla svenne. Sen finns det dom som undrar varför det blir så stora klyftor mellan olika nationaliteter. 

I höstas när jag åkte tåget, så sitter det en grupp afrikaner och pratar på engelska, jag hängde med i samtalet. Men var inte riktigt på humör för att svara. Men efter ett tag så får jag frågan, varför är svenskar så svåra att komma nära? Jag funderade ett tag, men kom till slut fram till att mycket beror på rädsla, vilket jag förklarade för dom, Som när jag jobbade med ungdommar för några år sedan, så hade vi 2a och 3e generationens invandrare på gården, Jag fick verkligen stå på mig, för jag som kvinna och svensk. Har inget att säga till om, jag fick inte vika en tum, för då hade dom kört över mig. Men jag kan även säga att jag var nog en av dom få som alla som ville ha, fick en kram av, och största händelsen, var när en av killarna buttert efter att sett sin flickvän få en kram av mig, muttrar fram att han med ville ha en kram. Vilket han även fick. värmde varmt. 

Så snälla. Sluta använd ordet rasist, för det bygger bara större klyftor och skapar fler fördommar...... 

Ovido - Quiz & Flashcards